PUBLICATIES

RAPPORT: Goede doelen en het bedrijfsleven

Bedrijven combineren MVO-inspanningen in toenemende mate met hun kernactiviteiten. Daarbij zoeken zij intensievere samenwerking met goede doelen op vergelijkbare kernthema's, gedeelde missie of visie.

Dergelijke strategische partnerships bieden goede doelen niet alleen meer armslag om activiteiten te ontplooien, maar vooral ook toegang tot nieuwe contacten en kennis.

Voor bedrijven staat een betere reputatie voorop. Als argument voor intensieve samenwerking wordt het bevorderen van innovatie snel belangrijker.

De externe druk op bedrijven om maatschappelijk actiever te worden neemt alleen maar toe. Zij zullen meer en meer op zoek gaan naar allianties met goede doelen. Ook schaarse middelen, interne druk vanuit stakeholders en een terugtrekkende overheid drijven beide 'werelden' verder in elkaars armen.

(Uit: Goede doelen en het bedrijfsleven - ING Economische Bureau - lees het hele rapport)


RAPPORT: De Geefondernemer

Welgestelde ondernemers en werknemers zijn de nieuwe filantropen van vandaag. Dit is één van de inzichten die naar voren komt uit het onderzoek naar het geefgedrag van onze vermogende relaties. Dit onderzoek hebben wij met veel plezier voor de tweede keer uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit Maastricht. Ondernemers doneren gemiddeld € 10.000 en werknemers [...]

Lees hier het hele rapport


RAPPORT: Geven in Nederland 2017 Samenvatting

In 2015 werd in totaal 5,7 miljard euro gegeven aan goede doelen. Nederland geeft vrijwillig 0,85% van het bruto binnenlands productIn 2016 deed 36% van de bevolking minstens eenmaal in het afgelopen jaar onbetaald werk voor

Lees hier het hele rapport